Laddstolpe - Är Det Värt Att Investera?

• Hej! Jag överväger att installera en laddstolpe hemma, men är osäker på om det är en klok investering. Har ni några erfarenheter eller tankar kring detta? Jag bor i villa och har möjlighet till 3-fas, men är det verkligen nödvändigt, eller räcker en vanlig 1-fas laddning?

• Hej! Att installera en laddstolpe hemma är oftast en bra investering, särskilt om du planerar att ha elbil långsiktigt. 3-fas laddning (t.ex. 11 kW) ger snabbare laddning och är praktiskt om du kör mycket. 1-fas laddning (t.ex. 3,7 kW) kan räcka om du laddar bilen över natten och har lägre daglig körsträcka. En annan fördel med 3-fas är framtidssäkring om du byter till en elbil med större batteri. Har du redan kollat på några specifika laddboxar?

• Jag håller med Maja om att det är värt investeringen, men fundera över om du verkligen behöver 3-fas. Om du bara har en elbil och inte planerar att få fler, kan en 1-fas stolpe räcka gott och väl för nattladdning. Min erfarenhet är att det är viktigare att välja en laddstolpe med bra support och uppdateringar för framtida behov. Jag gick för en från Wallbox, och den har fungerat felfritt.

Please login to reply this topic!